Thursday 21 March 2013

Macaron

Egy időben rákaptam a macaron készítésre. Nem bánta senki körülöttem. A képen látható példány a legjobb munkám talán.
Azt tudni kell, hogy kényes egyed. Viszont meghálálja.
A recept újfent kedvenc konyhablogomról származik, Gerbaud macaron & Peanut butter jelly macaron. Tudományos kiegészítések, IPM.

A tojásfehérje érdekes népség. Elválasztva sárga tesóitól, napokig pihenésre lehet késztetni, mielőtt habként ölt úja alakot. Nem sejtettem, hogy lehet különbség a "frissen"alkalmazott és "pihent" tojásfehérjék között. Kezdő szakács révén még hajlamos vagyok megkérdőjelezni egyes mozzanatok lényegbevágóan mibenlétét a recept olvasása közben. Akkor most kérem hangsúlyoznám is, hogy ha egyszer az áll a szövegezésben, hogy 3 napig pihentessük,  tegyük meg. Tudományos magyarázatot, ahogy a fentebb referáltam, az IPM 2013. januári számában találunk, erről s másról tojásfehérje tekintetben.

Roppant tanulságos cikk. Megtudtam, hogy a hab volumenét (!) vízzel lehet növelni, de adhatunk hozzá gyümölcslevet is, ami egyben ízesíti és színezi is.  Az ételfesték hasonlóan adagolható. Ezt pusztán azért említem meg, mert tudatlanságomnak köszönhetően e téren már a hab felverése előtt beletettem a színezéket, és laposak maradtak a "sütifelecskéim"...


Zene

Santana hangulatom volt éppen, így jött Game of Love az Ultimate Santana albumról.


Kellékek

50 g tojásfehérje (kb kettő, de le kell mérni) - 2 napig pihentetve, hűtőben, de használatkor már szobahőmérsékletűnek kell lennie!!
75 g őrölt mandula - ha frissen töröd, őrlés előtt ki kell szárítani, hogy ne maradjon nedves (igen, ezt is tapasztalatból tudom...)
90 g porcukor
2 ek nádcukor
ételszínezék vagy gyümölcslé
habzsák


Munkamenet

1. Mandula és porcukor összekeverése, lehet szitálni is, az egyenletesség elérése érdekében
2. A tojásfehérjéket és a nádcukrot, - ami lehet fehér is, de nekem a nádcukor ad egyfajta biztonságérzetet, hogy azért mégsem 'fehér mérgezem' az ételt - kemény habbá verjük, de még mielőtt habbá alakul, öntsünk hozzá a a színezéket vagy gyümölcslevet, amelyik tetszik.
3. A habot és a mandulás-porcukrot összekeverjük, vigyázva, hogy ne törjön össze a hab. 
4. Sütőpapírral kibélelünk tepsit.
5. Habzsák vagy teáskanál. Nekem az utóbbi könnyebben alkalmazhatónak bizonyult. Tehát vagy habzsákba töltve kinyomkodunk köröcskéket a sütőpapírra, vagy teáskanállal kiadagoljuk.
6. Száradni hagyjuk. Így nem törik meg a teteje sütéskor. Ez kb 30-40 perc.
Tipp
ha légkeveréses sütőd van, akkor a kiszárítási folyamatot abban is elvégezheted, természetesen törekedni kell a 'szobahőmérséklet' közeli állapothoz.
7. Előmelegítés 140°-ra, kb 30-40 percig.
8. A sütés 12-15 perc, de oda ne égjen.
9. Tölteléknek bármit lehet használni, ami nálam eddig bevált, az a kókuszkrém, makadámdiókrém, fügelekvár és az ún. peanut butter. 

Az eredmény a képen látható!
Egészség!

1 comment: